Press "Enter" to skip to content

تفاوت آموزش محور و پژوهش محور در کارشناسی ارشد

بررسی تفاوت آموزش محور و پژوهش محور

شاید این سوال برایتان به وجود آمده باشد که تفاوت آموزش محور و پژوهش محور در مقطع کارشناسی ارشد چیست و انتخاب هر کدام میتوانید چه آثاری داشته باشد.

در اینجا هر کدام را توضیح میدهیم تا درک بهتری از موضوع حاصل شود.

 

تفاوت آموزش محور و پژوهش محور

شیوه آموزش محور چیست؟

توکلی: این روش با محوریت آموزش و به صورت واحدهای درسی و بدون پایان نامه بوده و گذراندن حداقل ۲ و حداکثر ۴ واحد سمینار و تحقیق و تتبع نظری الزامی است. در سایر موارد دقیقا مطابق آئین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته است و فارغ التحصیلان این دوره هیچ منعی برای ادامه تحصیل در دوره دکتری ندارند.

 

شیوه آموزش محور دانشگاه پیام نور

معاون سنجش و آموزش پیام نور:

انتقال دانشجویان از شیوه آموزش محور به شیوه آموزش و پژوهش محور ممنوع است.

دانشجویان باید تصمیم قطعی را درباره تحصیل در هر کدام از این شیوه‌های آموزشی بگیرند.

 

تفاوت آموزش محور و پژوهش محور

شیوه پژوهش محور چیست؟

این روش، دوره ای با محوریت پژوهش است که نتیجه آن ارایه فناوری، نظریه و ایده جدید، تولید دانش فنی و ثبت اختراع و… است که مشتمل بر اخذ واحدهای درسی محدود و الزام به ارایه پایان نامه است.

واحدهای درسی در این شیوه ۶ تا ۱۰ واحدست ودانشجو میتواند همزمان با واحدهای آموزشی، واحدهای پژوهشی را انتخاب کند.

طول مدت زمان دوره حداکثر ۲ سال مشتمل بر ۴ نیمسال تحصیلی است.

در موارد استثنایی افزایش مدت دوره با تشخیص شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه مجازست.

در هر صورت مدت دوره در هر سه شیوه نباید از ۲٫۵ تجاوز کند.

 

دلیل این طرز تفکر تعدادی از دانشجویان و حتی اساتید که دانش آموختگان نظام آموزش محور در دوره دکتری تخصصی امکان ادامه تحصیل ندارند اینست که این دانشجویان به جای گذراندن واحد پایان نامه باید واحد درس و سمینار بگذرانند. با آرزوی موفقیت برای تمامی دانشجویان عزیز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *